top of page

Beteenden skapar resultat

  • 17 dec. 2024
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 6 jan.



I de flesta organisationer pågår det ständiga förändringar, vilket innebär att förändringar mer eller mindre är ett konstant tillstånd. Dessa förändringar kräver i princip alltid någon form av beteendeförändring eftersom det är våra beteenden som skapar resultat. Man kan säga att en organisations resultat är summan av alla medarbetares beteenden. Utifrån det perspektivet är det viktigt att förstå vad som påverkar människors beteenden och på så sätt framgångsrikt kunna arbeta med förändring.  


Många gånger när samarbetet i en arbetsgrupp inte fungerar, är det de små beteendena hos gruppmedlemmarna som kan störa. Ett vanligt scenario är att man diskuterar hur samarbetet kan bli bättre utan att vara riktigt konkret. 


En koncernledning tyckte att deras samarbete fungerade ganska bra, men det skulle ytterligare kunna förbättras. De kom fram till ett flertal egenskaper som skulle gälla i deras grupp såsom ”proaktiv” och ”lösningsfokuserad”. De fick frågan ”vad gör ni när ni är lösningsfokuserade?”. Gruppen hade till en början svårt att precisera det. Eftersom lösningsfokuserad beskrevs som något som var viktigt för att förbättra samarbetet, kunde man utgå från att gruppmedlemmarna inte tyckte att alla i gruppen var det, var och en med sin tolkning av begreppet. Till slut lyckades gruppen förtydliga vad de menade med att vara ”lösningsfokuserad”, nämligen att först och främst presentera förslag i koncernledningen som gynnade hela koncernen och inte enbart den egna delen av organisationen.   


Ovan exempel visar på en vanlig situation i olika arbetsgrupper. Vi pratar betydligt mer om egenskaper, dvs. hur vi är (t.ex. engagerade och resultatorienterade), istället för att prata om vad vi gör (t.ex. när vi är engagerade och resultatorienterade).


Hur kommunicerar du? Hur uttrycker du dina förväntningar på kollegor och medarbetare?





 
 
bottom of page