Olika typer av ledningsgrupper
- 15 dec. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: 20 dec. 2024

Ett vanligt dilemma i ledningsgrupper är att man har lite olika syn på vad man som ledningsgrupp ska göra. Många tänker att de ska vara en beslutsfattande grupp som fattar strategiska beslut som ska ta organisationen in i framtiden. Mötena kanske i stället tenderar att få ett annat fokus och viss frustration växer. VD kanske använder gruppen som rådgivande och sedan tar beslut tillsammans med de enskilda individerna. Eller så hamnar man i det kanske vanligaste dilemmat – de operationella frågorna tar upp tiden för de strategiska frågorna. Ett bra sätt att utveckla sin ledningsgrupp är att diskutera vilken typ av ledningsgrupp man har för avsikt att vara.
Professor Ruth Wageman beskriver fyra olika typer av ledningsgrupper:
Informationsdelande: Denna typ av grupp fokuserar på att dela viktig information om deras respektive områden, vilket ger en helhetsbild av pågående aktiviteter. Ledningen ser mötena som tillfällen för öppen informationsutbyte.
Konsulterande: Här möts ledningsgruppen för att ge rådgivning och förse ledaren med nödvändig information för att fatta välgrundade beslut. Till skillnad från informationsdelande grupper är det ledaren som till slut beslutar.
Koordinerande: Medlemmarna i dessa grupper samordnar sina aktiviteter kring strategiska initiativ, med ett ömsesidigt ansvar och samarbete för att uppnå gemensamma mål. Dessa grupper både delar information och konsulterar varandra.
Beslutsfattande: I denna typ av grupp tas avgörande beslut som påverkar hela organisationens riktning. För att optimalt fatta genomtänkta beslut krävs det att gruppen har hög psykologisk trygghet, där olika åsikter och perspektiv kan uttryckas utan rädsla.
Genom att arbeta med ledningsgrupper och öppna upp för diskussioner om dessa olika typer av fokus för en grupp kan man ofta skapa värdefulla dialoger som främjar enighet. Istället för att känna frustration och tappa motivation, kan medlemmarna tillsammans sträva mot att bli den typ av grupp de enats om, vilket stärker deras förmåga att framgångsrikt implementera organisationens strategier.